f.a.q. s.i.e.r.
Als stichting die opkomt voor inheems Europese mensen roepen we de nodige vragen op. Wij beloven u drie dingen: dat we handelen uit liefde, dat we oprecht zijn en dat we een consistent verhaal hebben. We zullen hieronder de meest opgeroepen vragen beantwoorden.
1. Zijn jullie racistisch? Het woord “racisme” wordt vandaag de dag vooral gebruikt voor het onderscheid maken op basis van ras in een zeer negatieve en/of kwetsende context. Namens S.I.E.R. zullen wij nooit op dergelijke wijze iemand bejegenen. In die zin is het antwoord dus NEE.
Wel maken wij ‘onderscheid’ in de zin van dat we zien dat Europese volken bedreigd worden in hun voortbestaan. Wij komen voor blanke mensen op, net zoals er ook groepen zijn die opkomen voor bijvoorbeeld zwarte mensen, Joden, Indonesiërs, et cetera.
Ten slotte geloven wij dat er verschillen zijn tussen volken. Op uiterlijk niveau, wat niet zo’n controversieel punt is, maar wij zijn er ook van overtuigd dat er verschillen zijn op mentaal niveau. Hoe dan ook, vooralsnog koesteren wij deze verschillen. Wij zullen nooit zeggen dat de een beter is dan de ander.
Voor zover er conflicten bestaan tussen verschillende etnische groepen, zullen wij altijd op zoek gaan naar win-win situaties. Verder is het zo dat wij NIET discrimineren op basis van afkomst wat betreft deelname. Als mensen van niet-Europese komaf sympathiseren met onze zaak zijn ze meer dan welkom.
2. Zijn jullie nazi’s? “Nazi” is een beledigende term die uit de jaren ’30 stamt voor nationaal-socialist. In sommige kringen wordt het nu een beetje als geuzennaam gebruikt. Wij identificeren ons niet met het beeld wat doorgaans wordt geassocieerd bij “nazi’s”. Wat betreft het nationaal-socialisme: wij geloven dat dit goede en slechte kanten heeft gehad, maar kunnen ons in principe vinden in de centrale doctrine dat je je volk als uitgangspunt neemt. Hoe je dit vervolgens invult, ligt niet vast. Wij geloven dat de nationaal-socialisten goede dingen voor het Duitse volk hebben gedaan, maar ook zeker immorele, laat staan naar andere volken. We gaan echter NIET mee in het narratief om “de nazi’s” tot het ultieme kwaad te bombarderen en zijn voorstander van een eerlijke dialoog over het verleden. We zijn het dan ook oneens met de gangbare vertelling over WO2.
De ideologie van het nationaal-socialisme staat in principe los van de daden die er in naam van zijn gepleegd (Bedenk dat communisten vandaag de dag ook niet beschuldigd worden van de bloedvergieten van de bolsjewieken) . Bij S.I.E.R. vinden we het belangrijk om een ideologie op zichzelf te kunnen beschouwen. Naar onze mening is dit niet meer dan redelijk, aangezien op andere ideologieën die veel slachtoffers hebben gemaakt (denk bijvoorbeeld aan communisme) ook geen taboe rust om er met een open blik naar te kijken. Wat betreft het nationaal-socialisme is bijvoorbeeld hun visie op dieren- en milieubescherming erg interessant.
Kortom, we zijn geen ‘nazi’s’, maar we kijken wel met een wat ruimdenkendere blik naar dit hoofdstuk in de Europese geschiedenis dan wat gangbaar wordt geacht. Het is om meerdere redenen belangrijk een eerlijk en compleet beeld van de (eigen) geschiedenis te hebben.
3. Zijn jullie antisemiet? De term “antisemiet” wordt naar ons idee er steeds makkelijker bijgehaald. Al betekent de term letterlijk dat je iets tegen semitische volken hebt, wordt kritiek op Israël tegenwoordig ook al onder “antisemitisme” geschaard. Dit maakt de term wat onhandig om te gebruiken, aangezien de betekenis onduidelijk wordt. Om het nog ingewikkelder te maken, zijn de meeste Joden van vandaag de dag strikt genomen helemaal niet Semitisch (verwijzend naar volken in het Midden-Oosten), maar liggen hun roots meer rondom in het huidige Oekraïne. Strikt semantisch gezien zou je zelfs eerder Israël een antisemitische staat kunnen noemen, aangezien ze op slechte voet staan met het Semitische volk van Palestina, maar dat terzijde.
Dat Joden als geheel, als collectief op slechte voet staan met Palestijnen moge duidelijk zijn: Al zijn er ook veel Joden voor vrede met Palestijnen: als groter collectief verhouden Joden zich de facto vijandig naar ze. Op een zelfde manier kun je ook kijken naar Joden en Europeanen/blanken. Dat Europeanen zich als collectief vaak vijandig hebben opgesteld naar Joden is vrij bekend: zie alle vervolgingen door de geschiedenis. Of Joden zich echter ook (als geheel) vijandig opstellen naar Europeanen is een andere vraag. Bij S.I.E.R. vinden wij het redelijk ook hier kritisch naar te kijken. Dat geldt uiteraard niet alleen voor Joden. Over Chinezen zou je je bijvoorbeeld ook af kunnen vragen of zij zich als collectief vijandig verhouden met Europeanen – wat dus iets anders betekent dan dat elke Chinees zich vijandig tegen ons opstelt.
Tot zover – zeer beknopt – onze visie op Joden als volk. “Antisemitisme” wordt in principe ook vaak geassocieerd met kritiek op de Joodse religie. De Stichting Inheems Europese Rechten is van mening dat kritiek op religies moet kunnen. Net zoals Wilders in principe terechte kritiek heeft op de Islam, zo zijn wij van mening dat het Jodendom ook in haar doctrines mag worden bekritiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het Joodse (overigens ook Islamitische) ritueel van jongensbesnijdenis. Wij vinden dat dit tegen Europese waarden ingaat en tegen onze principes zoals lichamelijke integriteit.
We zijn ons bewust dat dit alles een gevoelig thema is en zullen hier dan ook voorzichtig en respectvol mee omgaan. Echter, zowel wat betreft hoe Joden zich als geheel tot ons verhouden, alswel de religie: wij vinden het niet meer dan redelijk en gepast om hier kritisch naar te kijken vanuit een pro-Europees perspectief. Uiteraard zullen we ook hierin prudent en respectvol zijn.
Dit alles gezegd hebbende: als stichting komen wij op voor ons ‘recht’ op een thuis. Zoals we vinden dat Europeanen hun thuis verdienen, zo zou dat Joden, en alle andere volken, in principe ook toekomen. Israël staan we kritisch tegenover in zoverre het zich vijandig verhoudt naar blanke landen en ook wijzen we hun terreur jegens Palestina af (precies vanuit ditzelfde principe). Als Israël zich op een vreedzame manier met Palestina én met blanke landen zou verhouden, zien wij in principe geen probleem. We zijn dus ‘antisemitisch’ in zoverre zij zich vijandig naar ons verhouden en ook een beleid naar andere volken voeren wat tegen onze principes ingaat.
4. Zijn jullie wappies/wakkeren? Ja. De wappies hebben gelijk gehad over de prikken. Het is een tragische grootschalige gebeurtenis. We zijn dan ook fel tegen een verdere vaccinatiecampagne/prikplicht. Daarnaast lijken de wappies alleszins ook in andere zaken gelijk te gaan krijgen zoals het digitale paspoort en CBDCs. Ook zaken die met ‘aluhoedjes’ worden geassocieerd, zoals de gevaren van 5G, nemen wij zeker serieus.
Waar de “wappies” voor staan komt voor het overgrote deel overeen met waar wij als S.I.E.R. voor staan. Denk aan punten als transgenderisme, surveillance staat, CBDC’s/digitaal ID. Veel wappies zien ook de duidelijke agenda van massamigratie die zich afspeelt. Wij hopen met veel wakkeren een brug te kunnen slaan en samen te werken met bestaande initiatieven.
De wappies hebben gelijk dat de media over veel zaken zeer gekleurd zijn. Onze boodschap is: als de media over het nieuws van vandaag zaken verdraaien of misrepresenteren, wat denk je dan van wat er over de geschiedenis wordt verteld? Over hoe de vork precies in de steel zit zullen wij het soms niet eens zijn met “de wappies” (deze term bezigen we overigens verder niet). En we zullen soms in andere oplossingen geloven dan de meeste ‘wakkeren’. Echter staan we wel voor het overgrote deel hetzelfde doel voor. We gaan dan ook voor verbinding, niet voor verdeeldheid.
5. Wie zijn er welkom bij S.I.E.R.? In principe is iedereen welkom die de Europeanen en hun cultuur een warm hart toedraagt en onze zaak verder wil helpen. Wij hopen een brug te kunnen slaan tussen wat fanatiekere lui en mensen die nog maar pas om de hoek komen kijken. Wij geloven in de kracht van verbinding. Verbinding tussen rijk en arm, randstad en provincie, jong en oud, et cetera. Als mensen van allochtone komaf ons een warm hart toedragen zijn zij uiteraard ook welkom.
Wij discrimineren dus niet wat betreft het lidmaatschap. Omdat we ons met gevoelige thema’s bezig houden zijn we wel enigszins prudent met wie we samenwerken.
6. Hoe kijken jullie naar LGBTQ+? In principe kijken wij naar LGBTQ met het volk/de samenleving als geheel in ogenschouw. Voor ons volk als geheel zien we deze tamelijk recente hype niet als iets gezonds. De LGBTQ beweging beweert dat het puur om acceptatie gaat van aangeboren seksuele geaardheid. Wij geloven echter dat de hele hype ook mensen zelf beïnvloedt om meer ‘queer’ te worden. Vooral als kinderen al op jonge leeftijd lgbt-propaganda te zien krijgen. Overigens is er, al doet de lange afkorting anders vermoeden, een belangrijk onderscheid tussen LGB en T+.
Hoe meer ‘queer’ mensen worden, hoe minder ze geneigd zullen zijn ooit een gezin te beginnen en hoe lager de geboortecijfers ook zullen zijn, om maar een implicatie te noemen. Dit is helaas wat er nu zich allemaal afspeelt. Daarnaast leidt de LGBT-cultus ook tot een ongezonde houding tot seksualiteit en promiscuïteit. Wij zien het promoten hiervan als een kwade zaak, vooral naar kinderen en vooral als het zo ver gaat dat kinderen op jonge leeftijd al ‘besluiten’ dat ze een geslachtsverandering willen.
We zullen het LGBT-gebeuren al met al ontmoedigen, maar als iemand zelf bijvoorbeeld homoseksueel is en toch sympathie heeft voor onze stichting, is hij/zij welkom. Al zijn we het zeker niet eens dat iedereen die homoseksueel is ‘zo geboren’ is, op individueel niveau tolereren we het wel. Wat we niet accepteren is de propaganda ervoor en laat staan het naar ons idee ‘degenerate’ seksuele gedrag. Echter is dit niet voorbehouden aan LGBT+; ook hetero’s houden er dikwijls niet de gezondste seksuele gewoontes op na.
Onze stichting is tegen de seksualisering van de jeugd en de samenleving in het algemeen. De LGBT+ propaganda speelt hier een grote rol in, maar het is niet de enige. Wij als stichting zullen juist de positieve kanten benadrukken van het gezinsleven en een meer conservatieve houding tot seksualiteit.
7. Zijn we nog te redden? Een groot probleem is dat veel mensen die wel met onze zaak sympathiseren, er niet meer in geloven dat het te redden is. Ze zien de combinatie van covid-prikken, massamigratie, financieel ongerief, oorlogsdreiging, LGBT-propaganda en meer als te sterke krachten tegen ons. Laat staan onze psychische toestand: we zijn gedemoraliseerder dan ooit.
Bij S.I.E.R. geloven we echter dat onze voorouders al voor even hete vuren hebben gestaan. Het zal echter geen makkelijke taak worden. Wij geloven zeker dat we als Westerse beschaving nog te redden zijn. We gaan daarbij uit van de creativiteit en veerkracht van ons volk. Hard times create strong men. Stelt u zich eens voor: als iedereen zich nou eens een beetje solidair met zijn eigen volk zou opstellen? Als mensen hun nageslacht weer belangrijker gaan vinden dan die luxe vakantie? Dan zijn we tot grootse dingen in staat. Bij S.I.E.R. hopen we de juiste snaar te raken, en mensen een kader te bieden om actief te worden.
8. Hoe verschillen jullie van FvD? FvD is een politieke partij. Wij zijn metapolitiek, wat wil zeggen dat we niet deelnemen aan verkiezingen (lokaal dan wel landelijk). Daarnaast is een belangrijk verschil: Wij zijn expliciet pro blank/wit. Wij komen niet op voor een religieuze groep of voor een bepaalde filosofie. Wij komen expliciet op voor een bevolkingsgroep, waar het FvD eerder voor ‘Westerse waarden’, of ‘Europese cultuur’ opkomt of juist ’tegen het globalisme’. Voor ons gaat het er juist om dat we ook expliciet voor onszelf als volk kunnen opkomen. Overigens, dit wil niet zeggen dat we verder geen morele principes hebben.
9. Hoe verschillen jullie van nationalistische groepen zoals Voorpost of White Lives matter? In veruit het meeste werk van Voorpost kunnen we ons helemaal vinden en dito geldt voor White Lives Matter. Voorpost is meer op Nederland en België gericht, WLM meer internationaal. Uiteraard zijn er nog meer soortgelijke organisaties.
Waarin wij ons onderscheiden zit hem in de benadering van het hele thema. Nationalistische organisaties hebben, naast problemen zoals overheidsrepressie, te kampen met een imagoprobleem. Nationalisme doet bij veel mensen de wenkbrauwen fronsen; ze associëren het met haat, bekrompenheid, ouderwetse onvrijheid en saaiheid. Hoe je het ook went of keert hebben benaderingen zoals die van Voorpost en WLM (voorlopig) vooralsnog geen groot publiek bereikt en zijn in de marge gebleven.
Bij S.I.E.R. herontdekken we deze ‘saaiheid’ juist. Wij geloven dat hier juist hele mooie kanten aan zitten. Dat willen we graag openbaren aan een groter publiek, op een toegankelijke manier. Wat kunnen we bijvoorbeeld leren van oude kennis? Wat is er leuk aan om blank te zijn? Het zijn interessante vragen die voor iedereen belangrijk zijn. Wij betreuren dat thema’s als etniciteit nu in het hoekje van ‘extreemrechts’ zitten en willen juist aantonen dat dit ten eerste voor iedereen van belang is en ten tweede een mooi iets is om je bewust van te worden/in te verdiepen. Wij zoeken dan ook graag de dialoog op met iedereen.
Een ander verschil is: Wij zoeken niet de puriteinen op. Iedereen die ook maar ergens met ons meevoelt, is in principe bij ons welkom. Misschien voel je je niet “Diets” maar koester je wel je etniciteit ergens diep van binnen.. of ben je wakker sinds covid-19 en zie je in dat migratie toch ook wel een deel van ‘de agenda’ is.. bij ons hoef je niet te zwaaien met vlaggen (mag uiteraard zeker wel) of laat staan mensen buiten te sluiten. Wij willen ons gedachtegoed toegankelijk, laagdrempelig en aantrekkelijk maken, en hetzelfde geldt voor ons als stichting zelf. Wij geloven in de kracht van verbinding en dialoog: het Nederlandse poldermodel.
Ten slotte denken wij dat nationalistische organisaties het teveel hebben laten liggen op sommige vlakken. Denk bijvoorbeeld aan cultuur of gewoon de schoonheid van ons eigen volk. Wij geven meer aandacht aan het veelzijdige Europese/Westerse cultuurgoed, waar in principe íedereen wel wat mee heeft. Uiteraard zijn er meer organisaties die dat doen, echter leggen die dan weer meestal niet de link met etniciteit, die er natuurlijk wel degelijk toe doet. Als stichting willen we mensen een positief verhaal brengen over onze cultuur, zonder uiteraard denigrerend naar anderen te zijn.
Wij zijn ons goed bewust hoe ongemakkelijk het voor mensen voelt om zich op enige manier te identificeren met zijn/haar etniciteit. Wij respecteren dat en verwelkomen iedereen die gelijkgestemden wil ontmoeten, meer wil leren en wil bijdragen aan het verbeteren van onze situatie.
10. Zijn jullie legaal? Wordt artikel 1 van de grondwet niet geschonden? Volgens artikel 1 mogen we geen mensen weigeren/uitsluiten op basis van hun “godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook”. Wij sluiten niemand buiten binnen onze stichting. Wij hebben als doel het behoud van ons volk en de verbetering van onze samenleving. Iedereen die zich in onze visie kan vinden is bij ons welkom. Ongeacht ras, religie, geslacht of wat dan ook. Zoals er ook blanke/witte mensen meedoen met “Black lives matter”, zo is iedereen ook bij ons welkom. Wij hebben zowel juridisch als ethisch gezien een waterdicht verhaal.
11. Hoe komt de stichting aan financiële middelen? Momenteel zitten we nog in een opstartende fase om meer bekendheid te genereren. Op termijn zal het mogelijk zijn de stichting financieel te steunen. Zo nu en dan zullen er ook crowdfunding acties georganiseerd worden.
12. Hoe gaan jullie mensen bereiken? Social media, het uitdelen van flyers, het deelnemen aan demonstraties en natuurlijk het vormen van een netwerk. Wij zoeken de dialoog en samenwerking met een breed scala aan mensen en organisaties.
13. Willen jullie alle buitenlanders het land uit? Ons doel is op te komen voor de belangen van de inheemse Europese mensen en het promoten van een positief bewustzijn. Wij gaan uit van de huidige multiculturele samenleving. in principe binnen de huidige multi-etnische context. Net als er nu in Nederland en in andere Westerse landen groepen zijn die voor andere etniciteiten opkomen. Voorts geloven wij ook dat vreedzame co-existentie van verschillende etniciteiten mogelijk is met het juiste beleid.
Wel zijn we tegen het taboe op remigratie wat er nu is. Wij denken dat dit in sommige gevallen zeer redelijk is vanuit pro-Europees perspectief geloven daarnaast dat hier win-win situaties mee te realiseren zijn. Bijvoorbeeld geloven we dat als het Westen zich minder inlaat met oorlogen in het Midden-Oosten, de situatie aldaar ook te verbeteren valt, wat een terugkeer haalbaarder maakt. Ook kan het Westen zijn kennis delen met ontwikkelingslanden, waardoor er een hogere welvaart te realiseren is.
14. “Inheemse Europeanen” zijn alleen de Sami volgens media-outlets, zoals Euronews. Dus waar hebben jullie het precies over? Er is inderdaad de neiging om alleen de Sami, die in het noorden van Scandinavië wonen, tot de inheemse Europese volken te rekenen. Uiteindelijk is het arbitrair welke volken hier precies onder vallen, en welke definities er dan gebruikt worden. Volgens bepaalde VN-definities voldoen de Friezen bijvoorbeeld ook al aan bepaalde voorwaarden om “inheems volk” genoemd te worden.
Deze definities zeggen ons niet zo veel. Saksen of Britten zijn in onze ogen net zo goed inheems aan Europa als de Friezen of de Sami. Europa loopt van IJsland en het Iberisch schiereiland tot het Europese deel van Rusland. Dit is het gebied van inheemse Europeanen. Deze kun je onderverdelen in Noord-West Europese, Slavische, Baltische en Zuid-Europese volken, en je kan ze ook nog fijner onderverdelen in bijvoorbeeld Fransen, Hongaren, Finnen et cetera.
In een geglobaliseerde wereld waarin veel mensen wel enig ‘exotisch’ bloed hebben is het soms wat lastig af te bakenen wie nou precies autochtoon is. Onze stichting is niet bedoeld om daar heel puriteins over te doen. Wie zich identificeert als Europees (dus ook bijvoorbeeld als Nederlands, Duits, Engels, Fries etc.) zien wij als de ‘doelgroep’ zogezegd voor wie we opkomen. Veel mensen zijn ook van gemengde komaf (bijvoorbeeld 1 Engelse ouder) en daarmee strict genomen geen ‘Nederlander’ maar zeker wel ‘inheemse Europeaan’. Mede om deze reden komen wij voor Europeanen als groep als geheel op.
15. Hoe kijken jullie naar Amerika, Canada, Oceanië en Zuid-Afrika? Moeten die landen niet teruggegeven worden aan de inheemse bevolkingen daar? We hebben respect voor wat onze voorouders hebben opgebouwd in deze respectievelijke landen en koesteren de hieruitvolgende culturen met al hun verscheidenheid. Uiteindelijk komen wij op voor de Europeanen en hun diaspora. De redenen dat we voor deze positie kiezen is:
-“dekolonisatie” leidt er niet toe dat First Nations of Aboriginals hun land terug krijgen. Het leidt in de praktijk allen maar tot nog meer migratie vanuit andere delen van de wereld. In Zuid-Afrika zijn het ook niet de oorspronkelijke volken die daar de macht hebben gegrepen na de apartheid.
-We geloven dat er op vreedzame wijze te coëxisteren valt.
-Blanke mensen zijn wereldwijd maar 8% en dalende. Wij komen voor hen op. Het is in ons belang dat we ons verenigen. We mogen elkaar niet laten vallen.
-Andere bevolkingsgroepen kunnen ook voor zichzelf opkomen, inclusief wie wij zien als de ‘oorspronkelijke’ bewoners (hier valt nog wel eens wat op af te dingen).
-Deze landen zitten in hetzelfde schuitje met massamigratie (wat de ‘natives’ ook geen goed doet overigens) en covid-tirannie. Omdat deze issues mondiaal spelen, moeten we ons ook mondiaal verbinden.
-Groepen die voor de inheemse volken van bijvoorbeeld de Amazone opkomen, zijn ook wereldwijd actief, en komen ook op voor hun diaspora. Hetzelfde geldt voor groepen die bijvoorbeeld voor Joden, Indonesiërs, of zwarte mensen opkomen in Nederland. Waarom zouden wij dan niet voor onze diaspora op mogen komen?
-We koesteren hoe onze voorouders op tal van plaatsen ter wereld, vaak in onherbergzame gebieden, van niets iets hebben gemaakt. En zelfs er een zeer mooie en prettige beschaving, waar nu vaak velen naartoe willen migreren. We zien deze pionierende doorzettende geest als een belangrijk onderdeel van Europese cultuur. Zoals we ook reëler en holistischer naar het koloniale verleden kijken, zo hebben we ook een positievere kijk op de huidige landen die eruit voortkwamen.
-Wij geloven uiteindelijk dat het mogelijk is de pre-Europese volken en hun culturen te respecteren, zonder daarbij in een soort zelfkastijding als Europeanen/blanken te vervallen. Dit geldt overigens ook voor niet-blanke landen waar nog een kleine groep blanken woont (Kenia is zo’n voorbeeld).
16. Hoe kijken jullie naar religie? Religie is een complex thema. Het kan goede en slechte kanten hebben. Wij kijken naar de wereld vanuit een pro-Europees perspectief. Het Christendom biedt zingeving voor een zeer groot deel van Europa/het Westen. Er lijkt echter een agenda gaande te zijn tegen het Christendom, wat in ieder geval de samenleving nog materialistischer en geatomiseerder maakt. Wij zijn pro Christelijk, maar laten ook ruimte aan het (her)ontdekken van andere vormen van spiritualiteit. Hoe dan ook is religie geen dogma voor onze stichting.
Het Christendom (en dito geldt voor de Islam) hebben etniciteit niet als hoogste goed. Wij zien het wel als een fundamenteel issue. Dit, en ook andere aspecten aan het Christendom of andere religies, kunnen tot conflicterende visies leiden. Wij zoeken geen ruzie, maar zullen wel opkomen voor onze principes.
17. Hoe gaat de stichting te werk? Wat zijn haar activiteiten? Onze ambitie is om een platform te bieden voor gelijkgestemden, waarin we van elkaar kunnen leren en kunnen samenwerken om zaken te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan juridisch procederen tegen de komst van een AZC. Hiernaast, ook om elkaar te leren kennen, organiseren we zo nu en dan gezellige activiteiten waarbij het nuttige met het aangename wordt verenigd.
18. Hoe werkt het lidmaatschap? Op dit moment is er nog geen formeel lidmaatschap, omdat we nog geen formele stichting zijn. Het lidmaatschap is dus nog informeel en in principe gratis. We zijn in een opstartende fase en zoeken de juiste mensen om dit initiatief verder mee uit te bouwen. Naast nieuwe leden zoeken we ook de samenwerking op met bestaande initiatieven/netwerken.
Een goede werksfeer en een goede omgang met elkaar zullen altijd hoog in het vaandel staan bij S.I.E.R. Onze zaak is absoluut geen makkelijke aangelegenheid en we hebben veel respect voor iedereen die hier sowieso zijn energie in wil steken. Door te dóen werken we aan onszelf en kweken we kameraadschap.
Uiteindelijk willen we als stichting wel naar een mogelijkheid tot betaald lidmaatschap toe, net zoals dit voor goede doelen mogelijk is. Actieve deelname is dan geen vereiste, maar wel iets waar we altijd tot zullen aanmoedigen.
Ten slotte: lidmaatschap/activiteit kan ook op een anonieme manier. Wij geloven dat onze benadering volstrekt legaal is en salonfähig (al zal het altijd voor mensen wat lastig blijven). Als mensen toch liever niet publiekelijk zich aan ons willen verbinden zullen we dit altijd respecteren en zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan (opsec).
Verder nog vragen? stuur een mailtje naar: inheemseuropees@proton.me